Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Publié le par GRAZIELA MIRELA

"MOCANCUTA"

 

Mocancuta est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages.

Mocancuta este un joc foarte vechi ,astazi jucat mai mult de batrani la ocazii speciale,cum ar fi petreceri,nunti.

Perechile prinse de mana inainteaza in formatie in coloana care evolueaza in semicerc in timpul jocului .

Les paires qui sont pris par les mains ,avance dans la bande qui après vont évolue dans un demi-cercle pendant la danse.

Pasii cu care se executa jocul ,ii imprima un ritm foarte viu,mentinindu-l intr-o dinamica sustinuta.

Les étapes avec qui ont exécutent le  jeu, lui imprime  un rythme très vif et il  le garde dans une dynamique soutenue.

Mocancuta se compune din doua parti care se executa alternative,cind inaintare ,cand in deplasare laterala,pastrandu-se figura de baza .Multi jucatori nu executa forma completa à jocului ,ci numai partea I-a ,sau a II -a .

Mocancuta se compose de deux parties qui vont se danser  alternative lorsque  on avance et  lorsque le mouvement et  exécution latérale , en gardant la figure  de base des joueurs .Beaucoup  des danseurs ne vont  pas exécuter la forme complète du danse , mais seulement  la partie I ou II .

 

Jocul cuprinde patru masuri muzicale,care se executa de doua ori ,pe durata unei fraze muzicale care se compun din opt masuri .

Le jeu comprend quatre mesures de la musique, qui vont être effectuée deux fois au cours de la durée d’une phrase musicale qui sont composées de huit mesures.

Perechile sunt incoronate unele dupa altele in semicerc si executa pasi in usoara ianaintare.

Les paires sont couronnés une  après l'autre dans un demi-cercle et vont exécuter les étapes en avancent tout doucement .

Masura I -a si a II-a .

Se executa in deplasare spre dreapta ,orientare catre punctul 3 fata de centrul semicercului,corpul orientat spre punctul 3.Unim aceste masuri si le descriem in valori de optimi . 

 

Optimea I -a Virf -toc pe piciorul sting.

Optimea 2-a si Optimea 3 -a ,Pas inainte cu piciorul drept ,pe durata de patrime .

Optimea 4-a si Optimea 5 -a ,Pas inainte cu piciorul sting ,pe durata de patrime .

Optimea 6-a Pas inainte cu piciorul drept .

Optimea 7-a si Optimea 8-a Pas inainte cu piciorul stang ,pe durata de patrime .

Masura III-a si a IV -a se executa in deplasare spre punctul 5 ,corpul raminind orientat spre punctul 3 .

Optimea 1-a Virf -toc pe piciorul stang .

Optimea 2-a si Optimea 3-a pas mic lateral cu piciorul drept ,pe durata de patrime . 

Optimea 4-a si Optimea 5 -a Pas alaturat cu piciorul stang ,pe durata de patrime .

Optimea 6-a Pas mic lateral cu piciorul drept .

Optimea 7 -a si Optimea 8-a Pas pe loc cu piciorul stang ,pe durata de patrime .

 

Variatie de pasi ai baiatului pe masuri le a III -a si a IV-a 

 

Optimea I -a Varf -toc pe piciorul stang .

Optimea 2-a Pas pe loc cu piciorul drept .

Optimea 3-a Varf -toc pe piciorul drept .

Optimea 4-a Pas pe loc cu piciorul stang .

Optimea 5-a Varf -toc pe piciorul sting.

Optimea 6-a Pas mic lateral cu piciorul drept .

Optimea 7-a si Optimea 8-a cu ambele picioare ,pe durata de patrime .

 

PARTEA  II-a ,

Cuprinde patru masuri muzicale care se executa de doua ori pe durata de o fraza muzicala .

Partenerii se intoarc fata in fata prin deplasarea fetei care vine in fata baiatului ,tinandu-se de mana si executa aceiasi pasi de baza cu usoare deplasari laterale.

Masura I-a si a II-a .Se scriu numai pasii baiatului ,fata executand acelasi lucru cu piciorul opus in partea inversa .Baiatul executa pasii in deplasare in arc de cerc la dreapta ,spre punctul 7 ,corpul fiind orientat spre punctul 5 si fata invers .Astfel ei se départeaza de centru si cercul se largeste .

Optimea 1-a Varf -toc pe piciorul stang .

Optimea 2-a si Optimea 3-a Pas lateral cu piciorul drept ,pe durata de patrime .

Optimea 4-a si Optimea -5-a Pas alaturat cu piciorul stang ,pe durata de patrime .

Optimea 6-a Pas lateral cu piciorul drept .

Optimea 7-a si Optimea 8-a Pas alaturat cu piciorul stang ,pe durata de patrime .

Masura III-a si a V-a . Se repeta miscarile dela masura I-a si a II-a ,in deplasare inversa ,corpul orientat spre punctul 3 ,deci semicercul se micsoreaza ,si cu picioarele schimbate .

 

MOCĂNCÚȚĂ, mocăncuțe, s. f. Diminutiv al lui mocancă. – Mocancă + suf. -uță.

. MOCĂNCÚTĂ  tărancă -tarancuta paysanne 

 

c h e z G r a z z i e l a     d a n s e s e   r o u m a i n e    a   P a r i s 

Danse Roumaine à Paris , "Mocancuta" est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages,danse  de village Sibiel ,"Ardealul de Sus ",février 1955

Danse Roumaine à Paris , "Mocancuta" est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages,danse de village Sibiel ,"Ardealul de Sus ",février 1955

Danse Roumaine à Paris , "Mocancuta" est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages,danse de village Sibiel ,"Ardealul de Sus ",février 1955

Danse Roumaine à Paris , "Mocancuta" est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages,danse de village Sibiel ,"Ardealul de Sus ",février 1955

Danse Roumaine à Paris , "Mocancuta" est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages,danse  de village Sibiel ,"Ardealul de Sus ",février 1955

Danse Roumaine à Paris , "Mocancuta" est un jeu très ancien, maintenant joué plus par de personnes âgées dans des occasions spéciales, comme par exemples les fêtes, les mariages,danse de village Sibiel ,"Ardealul de Sus ",février 1955

Emil Gavris chanteur de musique folklorique ," Mocancuta"