Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Publié le par GRAZIELA MIRELA

 

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ...

 

Joc batranesc ,care se joaca des la nunti si petreceri.E compus din barbati.Se joaca in colonna sau in semicerc.Tinuta de umeri,se danseaza in ritm de 2/4,in timp rapid .

Vieux jeu qui se joue souvent à des mariages et des fêtes .E composés des hommes .Se joue en colonne ou demi-cercle .La tenue sur des épaules et on danse en rythme 2/4 dans en tempo  rapid .

STRIGATURI LA "BRIU"

DES CRIES POUR LA DANSE "LA CENTURE "

 

Unde se coteste riu,

Joaca sighelenii briu,

Briul Maicii Precistii

Sighelenii saracii.

 

Briulet nume frumos

Numa iesiti cam sdruhaios,

Dar la fete dragostos.

Vai saraci picioare moi

ca nu poci juca cu voi,

 

Dar cine va stie randu

Va duce pe cum e gandu.

 

Saraci picioarele mele,

Nu va poci porta de grele.

 

Cand auz dipla zicind

Picioarele nu ma tin 

Cind aud arcu pe dipla

Picioarele ma ridica.

 

STRIGATURI LA COMANDA

DES CRIES DE COMANDE

 

Foaie verde bob de linte

Bateti patru pasi nainte.

 

Foaie verde solz de peste

Ia mi-o bateti cataneste.

 

Foaie verde trii scaieti,

La cirlige mai baieti.

Fa-ti picioarele-mblacii

Si te ia dupa dracii.

 

Foaie verde sold de peste

Stai pe loc s-o impleticeste.

 

CARACTERIZARE _ CARACTERIZATION

 

Briul este unul din jocurile vechi si reprezentative ale Ardealului de sud ,raspandit insa foarte mult si in regiunile de dincoace de munti,mai ales in Muntenia,avand numeroase variante.Acea pe care o descriemeste cunoscuta prin partile Sibiului si Fagarasului.

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ...

Jocul incepe cu o plimbare foarte lina spre dreapta.Se compune dintr-o serie de figuri ,executate de jucatori la comanda conducatorului,sau sub forma de improvizatii individuale,cu o structura tehnica bogata si cu multe variatii.

Le jeu commence par une promenade  très lente  vers la droite .Il est compose d'un certain nombre de mouvements corporelles , faite par les joueurs sous la commende de leur sef,aussi peuvent exécuter  des mouvements dansée et crée sur place ,individuelles, avec une riche structure technique  et avec des nombreuses variantes.

Intre figuri se intercaleaza o plimbare spre dreapta in pasi sincopati.

Caracteristic este accentul care cade periodic ,pe jumatatea a 2-a a fiecarui timp.

Entre les mouvements on fait une balade vers la droite  avec des pas syncopés.

 

Il est caractéristique que l'accent tombe périodique sur la  2ème partie à chaque temp musical.

Jocul nu are miscari de brate,iar miscarile de corp acompaniaza numai mersul pasilor.Strigaturile  foarte vii si melodia plina de noblete completeaza fericit desfasurarea jocului .

Le jeu na pas des mouvement des bras et les mouvements du corps sont réalisée que avec la marche des pieds. Strigaturile …LES CRIES …très vivantes et la mélodie pleine de noblesse  vont complète d’une manière très gaie et heureuse le déroulement de la danse .

 

DESCRIEREA JOCULUI _DESCRIPTION DU JEU 

 

Figura I-a ,Plimbarea de inceput,

Are numai o masura muzicala si se repeta pina ce conductorul jocului comanda schimbarea .Pasii se executa in deplasare la dreapta ,in pct. 3,cu corpul orientat spre centru (pct.1),dealtfel ca si in toate celelalte figuri.

Masura I-a 

Patrimea 1-a Pas lateral cu piciorul drept.

Patrimea 2-a Pas lateral cu piciorul sting.

 

 

Figura II-a,plimbarea dintre figuri,

Cuprinde 2 masuri muzicale si se executa pina ce intervine o comanda.Pasii se executa in usoara deplasare la dreapta,vers pct.3,

Cuprinde 2 masuri muzicale si se executa pana ce intervine o comanda .Pasii se executa in usoara deplasare la dreapta,pct.3,

Masura I-a si a II-a ,

Optimea 1-a,Virf-toc pe piciorul sting.

Optimea 2-a si Optimea 3- a Pas incrucisat in fata cu piciorul drept,pe durata de patrime.

Opimea 2-a si Optimea 3-a Pas incrucisat in fata cu piciorul drept,pe durata de patrime.

Optimea 4-a si Optima 5-a Pas pe loc cu piciorul stang,pe durata de patrime.

Optimea 6-a Pas lateral cu piciorul drept.

Optimea 7-a si Optimea 8-a Pas alaturat cu piciorul stang,pe durata de patrime.

 

FORMULA RITMICA A FIGUREI A II -a 

Variatie la figura II-a ,

Cuprinde 2 masuri muzicale.Pasii se executa in usoara deplasare la dreapta,pina la o comanda.

Masura I-a,

Patrimea 1-a      Optimea 1-a Virf -toc pe piciorul stang .

                                         Optimea 2-a Pas incrucisat in fata cu piciorul drept.

Patrimea 2-a     Optimea I-a Varf -Toc pe piciorul drept.

                            Optimea - 2-a Pas pe loc cu piciorul stang.

Masura II-a,

Patrimea 1-a  Optimea 1-a Virf-toc pe piciorul stang.

                               Optimea 2-a Pas mic lateral cu piciorul drept.

Patrimea 2-a       Pas alaturat cu piciorul stang .

 

Figura III -a ,Patru pasi inainte,

Cuprinde patru masuri muzicale .Pe primele doua masuri se executa usoare sarituri in inaintare ,iar pe urmatoarele doua masuri ,miscari de pasi pe loc .Se executa de patru ori .

Masura I-a,

Patrimea 1-a Saritura mica pe piciorul stang inaintand concomitent cu bataie in acord cu piciorul drept in fata pe podea .

Patrimea 2-a Idem .

Masura II-a ,Se repeta miscarile dela masura I-a .

Masura III-a si a IV-a,

Optimea 1-a Saritura pe loc cu piciorul stang,concomitent cu ducerea piciorului drept spre spate.

Optimea 2-a Pas incrucisat cu piciorul drept la spate .

Optimea 3-a si Optimea 4-a ,Se repeta miscarile  din optimea 1-a si a 2-a,ins cu picioarele schimbate .

Optimea 5-a Saritura pe loc cu piciorul stang,concomitent cu ducerea piciorului drept lateral.

Optimea 6-a ,Asezarea piciorului drept pe podea.

Optimea 7-a si Optimea 8-a ,Pinten pe podea cu ambele picioare ,

pe durata de patrime .

 

Formula IV-a,"CIRLIGELE"

Cuprinde patru masuri muzicale si se compune din batai usoare cu un singur picior in diferite pozitii,in timp ce celalt picior ramane pe pivot .Se executa pe loc de 4 ori.

Masura I-a si a II-a :

Optimea I-a ,Varf-toc pe piciorul stang,concomitant cu balansup piciorului drept incrucisat in fata .

Optimea 2-a ,Bataie stearsa cu varful piciorului drept oblic spre spate(incrucisat in fata)cu laba rasucita in afara (calcaiul in fata).

Optimea 3-a Varf -toc pe piciorul stang,concomitant cu balansul piciorului drept inainte.

Optimea 4-a Bataie in acord cu varful piciorului drept spre spate.

Optimea 5-a Varf -toc pe piciorul stang.

Optimea 6-a Bataie in accord cu piciorul drept pe toata talpa.

Optimea 7-a si Optimea 8-a ,Bataie cu piciorul drept pe toata talpa,pe durata de patrime.

Masura III-a si a IV-a .Se repeta miscarile din masura I-a si a II-a ,insa cu picioarele schimbate,deci incepand cu dreptul.

 

Figura V-a ,"CATANESTE"

Cuprinde doua masuri muzicale si are trei batai accentuate cu piciorul drept si sarituri pe piciorul stang.Se executa pe loc de patru ori.

Masura I-a si a II-a ,

Optimea 1-a ,Saritura mica pe talpa piciorului stang.

Optimea 2-a Bataie accentuata in acori cu piciorul drept incrucisat in fata ,

Optimea 5-a Aceiasi ca la optimea 1-a ,

Optimea 6-a Bataie accentuata in acord cu piciorul drept pe loc .

Optimea 7-a si Optimea 8-a Bataie in accord cu piciorul drept ,pe durata de patrime.

Variatie la figura V-a ,

Cuprinde doua masuri muzicale.

Masura I-a si a II-a .

Optimea 1-a Varf -toc pe piciorul stang.

Optimea 2-a Bataie accentuata cu piciorul drept incrucisat in fata .

Optimea 3-a Bataie pe loc cu piciorul stang.

Optimea 4-a Bataie accentuata cu piciorul drept in fata .

Optimea 5-a Bataie pe loc cu piciorul stang.

Optimea 6-a Bataie accentuata cu piciorul drept pe loc.

Optimea 7-a si Optimea 8-a Bataie cu piciorul stang pe loc,pe durata de patrime.

 

Figura VI-a ,-"Picioarele -mblacii"

Cuprinde patru masuri muzicale .Se compune din pasi incrucisati alternativ cu ambele picioare .Se executa pe loc de patru ori.Unim cele patru masuri.

Masura I-a, a -II-a ,a III-a si a IV-a .

Optimea 1-a Varf -toc pe piciorul stang.

Optimea 2-a Pas incrucisat in fata cu piciorul drept.

Optimea 3-a Pas pe loc cu piciorul stang.

Optimea 4-a Pas cu piciorul drept pe loc.

Optimea 5-a Pas incrucisat in fata cu piciorul stang.

Optimea 6-a Pas pe loc cu piciorul drept.

Optimea 7-a Pas la loc cu piciorul stang.

Optimea 8-a Pas incrucisat in fata cu piciorul drept.

Optimea 9-a Pas pe loc cu piciorul stang.

Optimea 10-a Pas la loc cu piciorul drept.

Optimea 11-a Pas incrucisat in fata cu piciorul stang.

Optimea 12-a Pas pe loc cu piciorul drept.

Optimea 13-a Pas la loc cu piciorul stang.

Optimea 14-a Pas pe loc cu piciorul drept.

Optimea 15-a si Optimea 16-a Pinten pe podea cu ambele picioare ,pe durata de patrime.

 

Figura VII-a , " Impleticita "

Cuprinde patru masuri muzicale si se compune din pasi incrucisati la spate in saritura .Se executa  pe loc de patru ori ,sau pana la o noua comanda.

Masura I-a .

Patrimea 1-a Optimea 1-a Saritura pe loc cu piciorul stang,concomitent cu ducerea piciorului drept spre spate.

Optimea 2-a Pas incrucisat la spate cu piciorul drept,

Patrimea 2-a Optimea 1-a Saritura pe loc cu piciorul drept,concomitent cu ducerea piciorului stang spre spate .

Optimea 2-a Pas incrucisat la spate cu piciorul stang.

Mesura II-a si a III-a .Se repeta miscarile din masura I-a .

Masura IV- a.

Patrimea 1-a Optimea ,Saritura pe loc cu piciorul stang,concomitent cu ducerea piciorului drept lateral.

Optimea 2-a Pas pe loc cu piciorul drept.

  Patrimea 2-a Pinteni pe podea cu ambele picioare.

Variatie la figura VII-a 

Se executa figura prescurtat:numai pasii din masurile I-a si a IV-a .

 

Figura VIII - a 

Se joaca mai rar .Cuprinde patru masuri muzicale si se compune din batai pe podea si pinteni in saritura .Se executa pe loc de patru ori.Descriem cele patru masuri unite .

 

Mesura I-a , a II-a ,a III-a si a IV-a .

Optimea 1-a Virf -toc pe piciorul stang.

Optimea 2-a Bataie accentuata in acord cu piciorul drept in fata.

Optimea 3-a Bataie pe loc cu piciorul drept.

Optimea 4-a Bataie accentuata in acord cu piciorul stang in fata .

Optimea 5-a Bataie pe loc cu piciorul stang.

Optimea 6-a Bataie accentuata in acord cu piciorul drept in fata .

Optimea 7-a Bataie pe loc cu piciorul drept.(constitue avant pentru saritura).

Optimea 8-a ¨Pinten in sariturra cu ambele picioare .

Optimea 9-a Aterizarea pe piciorul drept.

Optimea 10-a Bataie accentuata in acord cu piciorul stang in fata .

Optimea 11-a Bataie pe loc cu piciorul stang.

Optimea 12-a Bataie accentuata in acord cu piciorul drept in fata .

Optimea 13-a Bataie pe loc cu piciorul drept.

Optimea 14 -a Bataie accentuata in acord cu piciorul drept in fata .

Optimea 15-a Bataie pe loc cu piciorul stang.

Optimea 16-a Pinten in saritura cu ambele picioare .

Variatia I-a la figura VIII-a 

Se executa prescurtat:numai pasii din masurile I-a si a II-a .

Variatia II-a la figura VIII-a 

Cuprinde patru masuri muzicale .

Masura I-a .

Patrimea 1-a Optimea 1-a Pinten in saritura cu ambele picioare .

Optimea 2-a Aterizare pe piciorul stang.

Patrimea 2-a Optimea 1-a Pas pe loc cu piciorul drept.

Optimea 2-a Pas mic lateral cu piciorul stang.

Masura II-a .

Se repeta miscarile din masura I-a ,insa cu picioarele schimbate .

Masura III-a .

Se repeta miscarile din masura I-a .

Masura IV-a .

Patrimea 1-a Optimea 1-a Pinten in saritura cu ambele picioare .

Optimea 2-a Aterizare pe piciorul drept.

Patrimea 2-a Bataie cu piciorul stang.

 

c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

 

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de  Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul …La Ceinture «   c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «  c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «   c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «  c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «   c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «  c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «   c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «  c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «   c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul …La Ceinture «  c h e z G r a z z i e l a     danses de Roumanie a Paris

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...

« Briul…La Ceinture « est l'un des jeux les plus anciens et représentatifs de la Transylvanie du Sud, mais très répandu dans les régions au-delà des montagnes, en particulier dans Muntenia, avec de nombreuses variantes ... c h e z G r a z z i e l a ,danses de Roumanie a Paris ...